Nieuws

Innovaties zijn aan de orde van de dag. De markt innoveert voortdurend en nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Op onze vakgebieden willen we dit graag met u delen. Hieronder leest u de laatste nieuwsberichten.

Wilt u automatisch op de hoogte blijven? Dat kan. Via de contactpagina kunt u zich aanmelden voor onze nieuwsbrief.

Slimme renovatie drukst bereden parkeerdak Europa

Wijnegem Shopping Center
In 1993, inmiddels 25 jaar geleden, opende dit winkelcentrum haar deuren met een winkeloppervlakte van ruim 32.000 m2. In 1997 en in 2013 is de oppervlakte uitgebreid naar 69.000 m2 met ruim 250 winkels in het middensegment en luxe segment. Jaarlijks komen er zo’n 9 miljoen bezoekers naar het winkelcentrum, waarvan ruim 80% met de auto.

Samenwerking BetonRestore en Zoontjens
Het grootste overdekte winkelcentrum van de Benelux krijgt een nieuw dak met parkeergelegenheid. Deze grootscheepse renovatie – met een waarde van 4 miljoen euro – wordt ontworpen én uitgevoerd door de specialisten van BetonRestore en Zoontjens.

Aan de oostkant van Antwerpen ligt Wijnegem Shopping Center. Bovenop het centrum prijkt het drukst bereden parkeerdak van Europa: 32.500 m² groot met 1500 gratis parkeerplaatsen.

Extra belasting op het dak
Na 25 jaar is het dak toe aan renovatie. Naast dat het dak superintensief wordt gebruikt, wordt er ook hard gereden. Dit gecombineerd met steeds zwaardere auto’s (zoals SUV’s) zorgt voor extra belasting. Met de renovatie wordt niet alleen de dakbestrating geoptimaliseerd, ook de isolatiewaarde wordt verhoogd en lokaal zelfs verdubbeld.

Hergebruik isolatie en tegels
Het winkelcentrum heeft nooit te maken gehad met lekkages van het dak en dat wil de eigenaar natuurlijk zo houden. Op basis van goede ervaringen wordt het grootschalige renovatiewerk uitbesteed aan BetonRestore met Consolidated Nederland en Zoontjens als vaste Nederlandse partners in grote renovaties. BetonRestore neemt in de samenwerking de initiatieven binnen het nieuwe ontwerp, waarbij een deel van de oude isolatie en tegels opnieuw worden gebruikt. De opdracht is begroot op 4 miljoen euro.

10 jaar verzekerde dakgarantie
De renovatie van het dak is een combinatie van het nieuwe integrale mobiliteitsplan met een ombouw van de routing naar éénrichtingsverkeer, energiebesparing door een upgrading van de isolatiewaarde, het noodzakelijke dakonderhoud van de waterdichte afwerking én een nieuwe bestrating van het parkeerdak. Met Zoontjens en dakdekker Consolidated, een zusterbedrijf van BetonRestore, wordt alles in één partnership uitgevoerd. Deze gebundelde kennis en ervaring leiden tot een beter en duurzaam dak. BetonRestore is één van de weinige partijen die de opdrachtgever kan ontzorgen met een integrale verzekerde garantie van 10 jaar op de aanleg en het onderhoud van het hele parkeerdaksysteem.

Waterdichtheid en parkeren
Het in 1992 aangelegde parkeerdak is uitgevoerd met het Pardak®90 systeem van Zoontjens. De bestaande dakopbouw bestaat uit een constructie van prefab betonnen kanaalplaten (welfsels) met daarop een schuimbetondruklaag, een tweelaags bitumineuze dakbedekking, 40 mm XPS isolatie afgewerkt met een Pardak®90 parkeerdaktegels. Het Pardaksysteem van Zoontjens heeft als voordeel dat de twee belangrijkste functies, waterdichtheid en parkeren, van elkaar zijn gescheiden. De mogelijkheid tot het demonteren en hergebruiken van het systeem was en is een extra pluspunt, waarmee ook invulling wordt gegeven aan de duurzaamheidsambities. Het Pardak®90 systeem is inmiddels doorontwikkeld naar het pardak®110 systeem voor meer stabiliteit bij hogere verkeersbelastingen.

Gedetailleerd werkplan
Op basis van de eisen van de opdrachtgever en het studiebureau Groep Infrabo zijn er door BetonRestore conditiemetingen, wateraccumulatiemetingen en -berekeningen gemaakt, gecombineerd met constructieve en bouwfysische berekeningen. Van deze gegevens is weer een gedetailleerd werkplan gemaakt met bouwkundige aanpassingen en een optimaal hergebruik van de bestaande isolatiematerialen. Na dit gedegen onderzoek heeft BetonRestore, met het nieuwe mobiliteitsplan voor de hellingbanen en het 25 jaar oude deel van het parkeerdak, een ontwerp gemaakt.

Rijbaan in 3 delen
Om de stabiliteit te verbeteren wordt de ondergrond eerst uitgevlakt en geëgaliseerd. De bestaande dakbedekking wordt intensief gereinigd voor een optimale aanhechting en geheel voorzien van een nieuwe toplaag. Ter plaatse van dilataties, randwerk en de intensief bereden zones zorgt een extra toplaag voor dubbele zekerheid. Binnen het nieuwe ontwerp wordt de hoofdrijroute – een zwevende vloer – van staalvezelbeton. De parkeerzones krijgen vorm met Pardak®110 en op plekken waar weinig verkeer komt worden de Pardak®90 tegels hergebruikt. Ook de isolatie wordt deels (gestapeld) opnieuw gebruikt. De hellingbanen worden voorzien van een waterdichte, gewapende gietasfaltafwerking. Het dakdeel onder de hellingbaan krijgt een nieuw waterkerend brugdekmembraan in combinatie met een gewapende gietasfaltafwerking.

Uitdaging in planning en detaillering
Met het nieuwe mobiliteitsplan wordt het parkeerdak eenrichtingsverkeer met één oprit en één afrit, en afslagen naar de parkeerzones. Dit beïnvloedt positief het rijgedrag van de automobilist en verspreidt de drukte over het dak. In het renovatieplan zorgen de detaillering en de planning voor de grootste uitdaging. Alle verschillende onderdelen, inclusief nieuwe hellingbanen, moeten naadloos op elkaar aansluiten. Ook moet het druk bezochte dak continu in gebruik blijven, waarbij de brand- en vluchtwegen uiteraard gehandhaafd blijven. De renovatie vindt daarom plaats in drie verschillende fases. De eerste fase is nu in uitvoering. In oktober 2018 zal het hele dak compleet vernieuwd zijn.

Kerngetallen van de renovatie:

  • 24.000 m2 dakoppervlak, een deel van het totaal wordt volledig gerenoveerd.
  • 15.000 m2 Pardak®110 dakbestrating met nieuwe isolatie.
  • 6.000 m2 hergebruik Pardak®90 dakbestrating met hergebruik bestaande XPS isolatie.
  • 3.000 m2 rijbaan van staalvezelbeton met hergebruik bestaande XPS isolatie.
  • 3.300 m2 nieuw asfalt wegdek inclusief wegdekverbreding op de hellingbanen.
  • 500 m¹ bouwkundige dak dilataties in vier varianten.
  • Aanpassing van diverse bouwkundige detailleringen inclusief meubilair en inrichting.
  • Verzorgen van verkeersveilige afzettingen en een logische routing gedurende de gehele bouwtijd.

 

Lees meer

Game On 2017

Op woensdag 7 juni en donderdag 8 juni stonden wij met vele andere bedrijven en scholen op de techniekmanifestatie ‘Game On’ in de Evenementenhal te Gorinchem.

Tijdens Game On kunnen leerlingen kennismaken met het bedrijfsleven. De doelstelling is om kinderen te laten zien, doen en beleven dat techniek leuk, toekomstgericht en perspectiefrijk is, zo zegt de organisatie School & Bedrijf.

Het was zeer geslaagd om als bedrijf deel te nemen en om al die enthousiaste kinderen te helpen met het uitvoeren van de opdrachtjes.

 

 

Lees meer

Het licht dat altijd brandt: luminicerende coating

Een coating die zichzelf overdag oplaadt met daglicht en zodra de avond valt lichtgevend wordt. Het is deze innovatieve luminicerende oftewel lichtgevende coating (Lumi-Products) die BetonRestore bij het Havenbedrijf Rotterdam heeft aangebracht. Dit was de eerste keer in Nederland dat er grootschalig is gewerkt met deze lichtgevende coating.

Lees meer

Hoogste onderscheiding Parkeergarage Markthal te Rotterdam

De parkeergarage onder de Markthal te Rotterdam heeft op 27 november 2015 de hoogste onderscheiding gekregen op het gebied van veiligheid, kwaliteit en klantvriendelijkheid voor parkeergarages, namelijk de ESPA Gold Award. Tijdens de opening in oktober 2014 ontving de parkeergarage al de standaard ESPA Award met aansluitend in september dit jaar de European Parking Award voor de categorie ‘New parking structures’. De bekroning van de parkeergarage met een ESPA Gold Award is voor exploitant Interparking een bevestiging van topkwaliteit.

 

Projecten:

Markthal te Rotterdam

Lees meer

2 tot 3x verlenging levenscyclus vrachtwagenparkeerdak PostNL

Van een levenscyclus van 7 jaar naar 15 tot 20 jaar voor het vrachtwagenparkeerdak van PostNL.

Het vrachtwagenparkeerdak van PostNL aan de Terbregseweg te Rotterdam is in 1993 gebouwd en in 1997 uitbreid. Het parkeerdak heeft ca. 300 bezoekers per dag die met 45 ton omhoog en omlaag denderen. Om de dockshelters te kunnen gebruiken, draaien de vrachtvervoerders pirouetjes op het dak om in hun achteruit voor de dockshelters te kunnen laden/lossen. Omdat maar een deel van de achteras meestuurt, wordt de ondergrond van het parkeerdak hierdoor belast met forse schuifkrachten.

Waterdichtheid is noodzaak want onder het dak wordt nl. geëxpedieerd en onder de hellingbaan is een hoogspanningsruimte gelegen. Ter vervanging van de oude gietasfaltafwerking heeft BetonRestore een ontwerp gemaakt voor de hellingbaan met gewapend gietasfalt o.b.v. de ZTV-BEL-B3 en het ontwerp voor het parkeerdak is een gewapende betonslijtlaag met eindverankeringen.

 

Projecten:

Vrachtwagenparkeerdak PostNL te Rotterdam

Lees meer

NIOO-KNAW: wetenschappelijk onderzoeksdak

Het Nederlands Instituut voor Ecologie heeft bij de ontwikkeling van zijn nieuwe onderkomen gestreefd naar een nieuwe standaard voor duurzaam bouwen. De eis van duurzaamheid leidde onder meer tot een keuze voor het principe cradle to cradle.

Ook heeft het gebouw een experimenteel biodivers (en dus groen) dak. Binnen dit circa 500 m² grote daklaboratorium wordt onder andere experimenteel onderzoek gedaan naar energiebalans, waterbalans en biodiversiteit. Dit zal waardevolle gegevens gaan opleveren voor de nieuwe generaties groendaken.

Lees meer

Geen onderzoekskosten bij opdracht tot uitvoering!

Omdat we zelf gedegen onderzoek doen, kunnen we projecten bijna altijd binnen planning en budget uitvoeren! De indirecte onderzoekskosten krijgt u zelfs van ons retour indien u besluit uw renovatieproject door BetonRestore te laten uitvoeren. Maak nu een afspraak om uw project te bespreken:

Maak een afspraak of bel naar: 0183 - 64 36 66